Ge. Mig. En. ROLEX!

Hej hej bloggen. Favvo grabben här.

Dagen på akuten var riktigt kul idag trots att några patienter faktiskt gick bort. ( inget vi kunde göra). 
Vi  har fått se mer idag än vad kanske en akutsyrra får se på 10 år
Skottskada
Tyfoid feber X2
Malaria
Sepsis
90% brännskada till (stabil, kommer klara sig) 
Orchitides
Hepatit a-b
Splittrat lårben
En pung stor som en fotboll
Tumör i ansiktet stort som en knuten näve
Perforerad magsäck
Vattenskalle på bebis
Flera skalltrauman
Stora öppna sår
Mm

Iaf. Kul dag, inte alls lika dyster som gårdagen. Annars såååå går Luganda lektionerna bra. Hade sista lektionen idag.  Kan faktiskt hålla i meningar nu och faktiskt förstå svar. Viktigaste jag kan nu är. Njagala biri rolex.Ohhh My friends, you are in for a treat. Denna rolex är så god, så gooooood. Jag hade ätit en på sjukhuset för några dagar sedan men var inget annat än fortfarande hungrig och mycket besviken. Fast denna jag hade igår ujujijuj. 

Allt började för 2 dagar sen när Anna och jag skulle köpa middag. Jag körde på biff och ris och Anna köpte en rolex. Min mat var klar först så jag stod och längtade att sätta tänderna i köttbiten men höll mig i väntan på Annas mat , som inte alls verkade lockande vid tillfället. Sen kom den. Ångande het. Först låg ett bröd. Nästan som en pannkaka fast tjockare och med mer kärlek i tillagningen, sen kom omeletten ovanpå. Gjord på 2 inte 3 eller ett. Utan 2 ägg. 2 bruna äggformade ägg! Stekt på gasspis med gas från de mest orientaliska platser. Med en liten hint av paprika i den. Redan nu kände jag en lång sträng av dreggel hänga från mungipan. Sen kom löken. Färsk hackad rödlök på. Min mat var nu inte ens god nog för gatuhundarna. Sen kom den lilla tomaten. Det var den sötaste, rödaste skapelse jag sett. Den skivades ner ovanpå löken så försiktigt för att inte störa den tungt sovande omeletten. 
"Jag ska äta dig en dag" tänkte jag för mig själv. Du jag på taket med enbart stjärnorna som åskådare. Du. Och. Jag. 

Men det var inte slut än. Sen kom salladen. Lite som pizzasallad fast utan den sunkiga "tror den är en dag för gammal" lukten. Färsk, strimlad vitkol och morot. Har aldrig varit så avundsjuk på någon annans mat i hela mitt liv. 
Det 9e underverket på jorden (7 original sen 8e e jag) rullades ihop som en wrap.

Den var med ren besvikelse jag tog mitt take away kött och gick tillbaka till hotellet. Annas leende när hon åt den var bredare än från öra till öra och när jag fråga om den var god fick man enbart "mmmhmmmmm" som svar

Jag drömde om rolexen på natten och hela nästa dag på sjukhuset. På kvällen åt jag en. Idag 2. Ord kan inte beskriva min lycka. 
Och ryktet sprider sig på hotellet om dessa skapelser. Igår var vi 3 där och köpte. Idag 6. 

Och för 7,5kr styck!!!! 

Imorgon är sista dagen på akuten :( ville faktiskt stanna kvar och lära/se mer. Men barnakuten väntar nästa vecka! Taggad till 1000 på det med!

Hej hopp Kalle stropp
Imorgon blir det fler roliga historier
Hunk le tunk!

Lite random bilder från/på sjukhuset 
En av innergårdarna. Alla som ligger och sover är anhöriga som inte får plats på avdelningarna. De tar själva hand om omvårdnaden på sin släkting / gubbe/ fru mm

allt ligger framme. Sterilt = 0 

Luganda lektion
 
#1 - - Pappa:

Men duuu, det funkar inte att beskriva Rolexen med mängder av ord utan att bekräfta det hela med en bild

Svar: Hann inte ta en bild. Åt upp dom för fort.
Henrik "Hank The Tank" Hägg

#2 - - ms Lindner:

de ser ut att ha betydligt mer resurser än här! Här får anhöriga själva ta med sig läkemedel, kanyler, sprutor och pvker som de vill ha satta... går inte nålen in på första försöket så återanvänder man den... uj uj...

Svar: Här sticker man ett par gånger med samma pvk. Gör inget om den legat på sängen eller så. Bara köra igen. Sprit tuss. Näää. Behövs inte. :D
Henrik "Hank The Tank" Hägg